Kursy gordonowskie 2026

Zapraszamy na kursy gordonowskie dla osób kierujących edukacją muzyczną z zakresu audiacji wstępnej oraz audiacji właściwej, realizowane w 2026. Realizatorami szkoleń są: Polski Instytut Pedagogiki Edwina Eliasa Gordona, Fundacja Kreatywnej Edukacji, Placówki Perpetuum Mobile oraz Polskie Towarzystwo Edwina Eliasa Gordona i inne organizacje, w ramach wspomnianego projektu.

Specjalnie dla Was, wsłuchując się w Wasze potrzeby przygotowaliśmy 4 różne kursy:

  • Kurs audiacji wstępnej dla wszystkich
  • Kurs audiacji wstępnej oraz właściwej dla osób z wykształcenie  muzycznym
  • Zaawansowany kurs audiacji właściwej dla osób z wykształceniem muzycznym
  • Kurs trenerski dla osób, które chcą szkolić z zakresu audiacji wstępnej

Czym się różnią kursy, Kiedy pracujemy na poziomie audiacji wstępnej, a kiedy właściwej?

Audiacja wstępna

  • Teoria uczenia się muzyki: audiacja wstępna, stadia i typy audiacji – rozumienie kolejności wprowadzania materiału muzycznego, absorpcji różnorodnej muzyki, pracy w podziale tonalna i rytmiczna.
  • Wprowadzenie zasady muzyki niezbędnych do rozumienia pojęć muzycznych.
  • Nauka improwizacji na poziomie słuchowo-głosowym.
  • Praktyczne aspekty psychologii i pedagogiki dziecięcej, możliwość prowadzenia zajęć umuzykalniających wg teorii E.E. Gordona różnież dla dzieci z deficytami, szczególnie z autyzmem.
  • Praktyczne zastosowania testów muzycznych E.E. Gordona.
  • Opanowanie ciała dzięki teorii Rudolfa Labana, by ruch służył edukacji muzycznej: był zrozumiały, transparenty i jednoznacznie przekazywał treści rytmiczne oraz wspomagał proces budowania relacji z dzieckiem.
  • Wstęp do audiacji właściwej.
  • Nauka tworzenia własnych kompozycji w oparciu o teorię E.E. Gordona.
  • Metodyka prowadzenia zajęć umuzykalniających oraz prowadzenie obserwacji postępów dziecka – uczestnika zajęć umuzykalniających
  • Pokaz całościowy edukacji muzycznej na każdym poziomie wieku muzycznego i fizjologicznego, od okresu prenatalnego do senioralnego: umiejętności wokalne  i instrumentalne.
  • Koncert wokalno-instrumentalny w wykonaniu kursantów oraz zaproszonych muzyków improwizujących.

Audiacja właściwa

  • Audiacja właściwa ( osobami o ukształtowanych zdolnościch muzycznych): nauka różnicowania oraz wnioskowania wg metody chronologicznej i z progresją skokową.
  • Kolejność uczenia się (umiejętności, zawartości i  motywów).
  • Nauka improwizacji w różnych tonalnościach, nauka prowadzenia zespołów wokalnych z wykorzystaniem własnych kompozycji uczestników.
  • Metodyka pracy wokalnej oraz instrumentalnej (instrumenty klawiszowe, smyczkowe, perkusyjne, melodyczne, dęte).
  • Próbka pracy gordonowskiej z chórem dziecięcym.
  • Kolejność uczenia się w grze na instrumentach i pokazowe zajęcia z dziećmi rozpoczynającymi edukację instrumentalną.
  • Wszechstronna nauka improwizacji zaawansowanej: wokalnej i instrumentalnej.
  • Na kursie nauczymy Was pracy studyjnej, by rejestrować efekty własnej pracy.
  • Koncert wokalno-instrumentalny w wykonaniu kursantów oraz zaproszonych muzyków improwizujących.

Warunek otrzymania certyfikatu

Każdy uczestnik kursu może otrzymać certyfikat potwierdzający umiejętności, jeśli spełni poniższe warunki:

  • Minimum obecności (80%wszystkich zajęć).
  • Zaangażowanie w ramach zajęć.
  • Przedstawienie kompozycji, wideo z zajęć.
  • Zdanie w przynajmniej 80% testu z wiedzy.

O naszych instruktorach:

  • MIŁOSZ GAWRYŁKIEWICZ – wieloletni wykładowca UKW Bydgoszcz, muzyk   z  wielu projektów, m.in. Kapela ze Wsi Warszawa, Orkiestry Tomka Szymusia, autor publikacji PTEEG oraz FKE, jak i wydanych przez Wydawnictwo UKW, prowadzący kursy i seminaria, nauczyciel w szkołach muzycznych i ogólnokształcących, aranżer i kompozytor.
  • JOLANTA GAWRYŁKIEWICZ – muzyk, działacz społeczny, praktyk gordonowski, prezes FKE, koordynator projektów PTEEG i FKE: łącznie Polskiego Instytutu Pedagogiki E.E. Gordona, dyrektor placówek szkolnych, licealnych i przedszkolnych, jak i żłobkowych Perpetuum Mobile Fundacji Kreatywnej Edukacji.
  • KAMIL WAWRZUTA – instruktor teatru tańca, choreograf, współpracował m.in.. z Teatrem Bytomskim, Teatrem Słowackiego
  • BARBARA PAZUR – Chórmistrz, dyrygent, organizator życia muzycznego, profesor UMCS w Lublinie, autorka wielu publikacji, w tym metodycznych.
  • MIROSŁAWA GAWRYŁKIEWICZ – prezeska Polskiego Towarzystwa EE Gordona, muzyk, kompozytorka, autorka wydawnictw Nutka Milutka.
  • JAN KULPA – psycholog, nauczyciel współorganizujący kształcenie w Perpetuum Mobile
  • HELENA BIELAWSKA – Prezeska Stowarzyszenia Dobre Doule
  • TRENERZY Z VOICE AND MORE.

Ponadto: psychologowie, pedagodzy niedyrektywni, logopedzi, instrumentaliści, opiekunowie rodzących (doule). Są to osoby współpracujące z PTEEG oraz FKE.

 

Organizatorzy

  • Fundacja Kreatywnej Edukacji

www.fundacjakreatywnejedukacji.org;

tel. +48 602 466 347

  • Polskie Towarzystwo Edwina E. Gordona

www.pteeg.org

tel. +48 604 103 182

  • Niepubliczne placówki Perpetuum Mobile Fundacji Kreatywnej Edukacji

Wszystkie instytucje działają w ramach Polskiego Instytutu Pedagogiki EE Gordona

 

Przewijanie do góry